مستند چرا یمن؟ بررسی و معرفی

مستند چرا یمن؟ بررسی و معرفی

راه نوشت راه نوشت
| دوشنبه 07 اسفند 1402 | مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

تنگه باب المندب، یکی از حیاتی ترین آبراهه‌های جهان است که نورمن تی رول (Norman T. Roule)، رئیس پیشین مرکز عملیات ایران در سازمان سیا، آن را خطرناک‌ترین تنگه دنیا می‌نامد. داستان مستند چرا یمن هم  در مورد همین تنگه است وبه نقش آن در شکل گیری جنگی ویرانگر علیه یمن می‌پردازد که به طور رسمی از سال 2015  شروع شده و ائتلاف عربی، به ویژه عربستان و امارات فرماندهی آن را به عهده دارند. در افسانه‌ها آمده: سال‌های بسیار دور، زلزله‌ای دهشتناک قلب جهان را لرزاند و سبب جدایی و پیدایش دو قاره آسیا و آفریقا شد. کشتی‌هایی که از دریای عرب و خلیج عدن عبور می‌کردند، در منطقه بین دو قاره، گرفتار موج‌های سرکش شدند و در آب فرو رفتند. ازآن پس اسم این منطقه را باب المندب گذاشتند؛ یعنی دروازه اشک‌ها! و من بعد مقدر شد این تنگه تراژدی‌های بزرگی را به چشم ببیند. در ادامه از باب المندب و رابطه آن با جنگ هشت ساله یمن بیشتر می‌خوانیم:

نقد و بررسی مستند چرا یمن؟

در ابتدای مستند جمله‌ای از گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هند، دیده می‌شود:«حقیقت، اولین چیزی است که یک انسان باید به دنبال آن باشد». این جمله یعنی هنگام تماشای مستند باید در پی حقایقی باشیم که از دیده دور مانده‌اند که به مدد ریتم آرام مستند هم امکان پذیر خواهد بود. در ادامه داستان چرا یمن را می‌توان در سه بخش دنبال کرد: 

  • بخش اول: موقعیت جغرافیایی تنگه باب المندب و ارزش اقتصادی و سیاسی آن؛
  • بخش میانی: تاریخچه‌ای مختصر از حضور قدرت‌های مختلف، رقابت آن‌ها برای دسترسی به باب المندب و آغاز حمله همه جانبه به یمن؛
  • بخش پایانی: علت حضور عربستان و به ویژه امارات متحده عربی در جنگ علیه یمن.

در طول مستند از تصاویر آرشیوی کمتر استفاده شده است و داستان با تکیه بر نقشه‌های جغرافیایی، صحبت‌های کارشناسان و البته ارائه آمار پیش می‌رود که به روایت مستند اعتبار می‌بخشد؛ از این رو چرا یمن را می‌توان یک مستند تحلیلی و مستدل دانست تا نوع تاریخی آن و همین نکته نیز می‌تواند نقطه قوتش باشد؛ چرا که حرف‌های جدیدی برای شنیدن وجود خواهد داشت. 

تماشای آنلاین و دانلود مستند چرا یمن؟

اگر برای شما هم سؤال شده که انصارالله یمن پس از آنکه رسماً به خون خواهی مردم فلسطین وارد میدان شد، چطور هزینه زندگی را در اسرائیل بالا برد؟ چرا همه از دریای سرخ و تنگه باب المندب صحبت می‌کنند؟ و چرا آمریکا به دنبال ایجاد ائتلافی برای حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی است، پیشنهاد می‌کنیم تماشای آنلاین و دانلود مستند چرا یمن را در سایت عماریار از دست ندهید. 

عوامل و بازیگران مستند چرا یمن؟

بنابر اطلاعات موجود، عوامل و سازندگان این مستند عبارتند از:

  • کارگردان: وحید فراهانی؛
  • نویسنده: فرشاد محمدپور؛
  • گروه پژوهش: وحید فراهانی، فرشاد محمدپور؛
  • تدوینگر: حامد کریمی؛
  • گوینده متن: ابراهیم ربیعی.

چرا یمن، مستندی به کارگردانی وحید فراهانی است که نویسندگی و تدوین آن را فرشاد محمدپور و حامد کریمی بر عهده داشته‌اند. همکاری این سه نفر را در پروژه دیگری هم می‌توانیم ببینیم؛ مستند سرزمین آتش که شباهت آن با چرا یمن، تنها در سازندگان آن‌ها نیست، بلکه در این مستند هم کارگردان و گروه همراهش، به تقابل کشورها برای تسلط بر مسیرهای ترانزیتی اشاره کرده‌اند. سرزمین آتش، ساخته دیگر وحید فراهانی است که به مناقشات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌پردازد و در پی پاسخ به این سؤال برمی‌آید که چرا نقش آفرینی ایران در غائله قره باغ ضروری است؟

تاریخ تولید مستند چرا یمن؟

ساخت مستند چرا یمن به سال‌های 1400 و 1401 باز می‌گردد. گرچه در زمان تولید این مستند خبری از عملیات طوفان الاقصی و ورود مجاهدان یمنی به جنگ با رژیم صهیونیستی نبود، اما حالا با تماشای آن درمی‌یابیم که چرا این روزها باب المندب بر سر زبان‌ها افتاده است. 

مستند چرا یمن برای چه افراد و گروه های سنی مناسب است؟

اگر به دنبال کنش در عرصه بین‌الملل هستید یا می‌خواهید اقدامات نیروهای مقاومت و تحرکات دشمنانشان را در منطقه تحلیل کنید، مستند چرا یمن انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. البته این مستند برای گروه سنی بالای 13 سال ساخته شده است و همه افرادی که علاقمندند بدانند در جغرافیای اطرافشان چه می‌گذرد، می‌توانند از تماشای آن بهره مند شوند.

مدت زمان مستند چرا یمن؟

این مستند 61 دقیقه است که مدت زمان زیادی برای یک مستند محسوب نمی‌شود. شاید به همین دلیل برخی از مخاطبان معتقدند می‌توانست جامع‌تر از نسخه فعلی ساخته شود. 

تصاویر مستند چرا یمن

 

استفاده از تجهیزات آمریکایی در جنگ با یمن
تجهیز نیروهای مقاومت یمن به دانش موشکی
تایید خبر حمله به فرودگاه ابوظبی در حساب توییتری این فرودگاه
حضور فعال امارات در یمن
نقشه اقتصادی امارات برای بنادر یمن
همکاری امارات با اسرائیل در یمن برای پیشبرد اهداف اقتصادی این رژیم
نقش راهبردی تنگه هرمز و ایران در مناسبات مختلف
نقشه مناطق تحت کنترل انصارالله یمن
تصویری از محمد بن سلمان در مستند چرا یمن
عربستان سعودی به دنبال خلاصی از دست ایران

 

آنچه درباره مستند چرا یمن؟ خواندیم:

داستان مستند چرا یمن، درباره بلندپروازی‌های امارات و عربستان در یک باریکه 19 کیلومتری میان آسیا و آفریقا است که باب المندب نام دارد. این مستند به طور خلاصه بیان می‌کند که چرا ائتلاف عربی جنگی 8 ساله را بر سرزمین یمن و مردمانش تحمیل کرد و چطور کنترل باب المندب توسط مجاهدان یمنی، خسارت بیشتری به رژیم صهونیستی وارد می‌کند تا موشک‌های آن. 

در این نوشتار از منابع زیر بهره گرفته شده است:  + + +  

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021