معرفی و بررسی فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

نگاهی به ضداسرائیلی ترین فیلم کودک و نوجوان

معرفی و بررسی فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

راه نوشت راه نوشت
| پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 | مدت زمان مطالعه : 6 دقیقه

با نگاهی کوتاه به راحتی درمی‌یابیم که فرزندان این نسل، بیش از هر چیز با انیمیشن، فیلم و سریال، موسیقی و همینطور بازی‌های رایانه‌ای خو گرفته‌اند. آمارها نشان می‌دهد در ایران بعد از موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای بیشترین استفاده را در بین محصولات فرهنگی دارند و چیزی نزدیک به 5 میلیون نفر از این بازیکن‌ها، در رده سنی کودک و نوجوان هستند.

در نوشتار پیش رو به معرفی و نقد و بررسی فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان می‌پردازیم که در فُرمی نو، بازی و فیلم سینمایی را با هم ترکیب کرده و کودکان و نوجوانان را در مقام تصمیم گیر به چالش می‌کشد.

تصویری از آرش در کنار مایکل و کاترین

داستان فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

داستان فیلم ایلیا جستجوی قهرمان، درباره کودکی 11 ساله به نام آرش است که به عنوان نماینده ایران در بازی واقعیت مجازی «جستجوی قهرمان» حضور دارد. با حذف 3 بازیکن دیگر، آرش باید به تنهایی بازی را ادامه بدهد اما رفته رفته متوجه می‌شود که این یک بازی ساده نیست و پای خانواده‌اش به این بازی کشیده شده است. فیلم ایلیا جستجوی قهرمان با شبیه سازی فتح قلعه خیبر توسط امام علی (ع) در بستر یک بازی واقعیت مجازی، به دنبال بیان حقیقت برای کودکان است و به گفته کارگردان آن، علی موسوی نژاد، ضد اسرائیلی ترین فیلم ژانر کودک به حساب می‌آید.

خلاصه فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

4 بازیکن حرفه ای از کشورهای مختلف در مرحله پایانی بازی بین المللی در جستجوی قهرمان in search of hero به مشکل می‌خورند. با حذف لوئیس، جین و حبیب، آرش باید به تنهایی به دنبال قهرمان بازی بگردد تا به این ترتیب با شکست دادن غول‌ها به قلعه وارد شود.

از طرفی پدر آرش معتقد است این بازی با تحریف تاریخ، حقیقت را کتمان می‌کند و او را از بازی منع می‌کند. آرش که به دنبالی راهی برای بازگشت به بازی است، با مایکل آشنا می‌شود، غافل از اینکه از هویت واقعی او با خبر باشد.

آرش و سه بازیکن دیگر در یک قاب

شخصیت‌ های بازی در جستجوی قهرمان و قدرت های آن‌ها

  • آرش: اهل ایران؛ با مهارت در استفاده از تیر و کمان؛ 
  • حبیب: اهل فلسطین؛ استفاده از سنگ قلاب و معروف به تله گذاری؛
  • جسن: اهل چین؛ ماهر در هنرهای رزمی؛
  • لوئیس: اهل فرانسه؛ سلطان ضربات شلاقی و طنابی
تصویری از 4 بازیکن در فضای بازی

فیلم ایلیا جستجوی قهرمان برای چه سنی مناسب است؟

همانطور که پیش تر اشاره شد، این فیلم در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و در نتیجه مخاطب آن همین رده سنی هستند. اما با توجه به اتفاقات فیلم، بازی‌ هنرمندان و نیز دیالوگ‌هایی که در طول فیلم می‌شنویم، فیلم ایلیا جستجوی قهرمان برای کودکان مناسب‌تر است و ممکن است نوجوانان آنطور که باید با آن ارتباط برقرار نکنند؛ از آن جهت که دیالوگ‌ها بسیار ساده و بعضا اغراق آمیز هستند.

از طرفی صحنه‌های اکشن فیلم به گونه‌ای طراحی شده‌ است که حداقل میزان خشونت را داشته باشد؛ در نتیجه تماشای آن صرفا کودکان به هیجان می‌آورد و خطر جانبی نخواهد داشت.

عوامل فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

ایلیا جستجوی قهرمان، فیلمی هیجان انگیز در ژانر کمدی است که مؤسسه فرهنگی هنری «درخشان» و مؤسسه «سفیر پیام پویا فیلم» تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته‌اند. عوامل سازنده این فیلم عبارتند از:

  • نویسنده و کارگردان: سید علی موسوی نژاد؛
  • تهیه کننده حقیقی: سید علی موسوی نژاد؛
  • جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: استودیو سینمایی تصویر روشن، استودیو سینمایی سفیر قم؛
  • مدیر دوبلاژ: علی زکریایی؛
  • آهنگساز: سید سجاد حسینی؛
  • تهیه کننده حقوقی: مؤسسه فرهنگی هنری درخشان، مؤسسه سفیر پیام پویا فیلم؛
  • پخش و توزیع: موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز.

موسوی نژاد، کارگردان ایلیا در خصوص انتخاب عوامل این سینمایی می‌گوید:«اگر قرار بود فیلم ایلیا جستجوی قهرمان را از نو بسازم تعدادی از عوامل را تغییر می‌دادم.»

این کارگردان، یکی از چالش‌های اساسی تولید این اثر را تامین بودجه می‌داند؛ چرا که فیلم ایلیا جستجوی قهرمان، نخسین سینمایی علی موسوی نژاد است و به گفته معمولا تهیه کننده‌ها به فیلم اولی‌ها اعتماد نمی‌کنند؛ به همین دلیل ایلیا با هزینه شخصی تولید و فیلمنامه آن 10 بار بازنویسی شده است. پویانمایی قسمت‌های مربوط به بازی هم با همکاری تیم‌هایی از قم و کاشمر انجام شده است.

تصویری از دایی رضا در فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

بازیگران فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

فیلم ایلیا جستجوی قهرمان، فیلمی درباره کودکان و برای کودکان است که بازیگران کودک و خردسال آن، در همکاری با هنرپیشه‌های بزرگسال، نقشی اساسی در پیشبرد داستان دارند. کار با بازیگران کودک چالش‌های خود را هم دارد؛ برای مثال آن‌ها در سن رشد و بلوغ هستند و ممکن است با گذشت زمان، چهره و صدایشان تغییر کند. در ادامه به معرفی بازیگران فیلم ایلیا جستجوی قهرمان می‌پردازیم:

  • آرمین مرگان در نقش آرش؛
  • سلنا گلزاری در نقش سارا، خواهر آرش؛
  • علی زکریایی در نقش پدر آرش؛
  • بهار نوحیان در نقش مادر آرش؛
  • زینب برات زاده در نقش کاترین موشه؛
  • مبین عطاری در نقش مایکل؛
  • حامد عزیزی در نقش مجری.

 از آنجا که تعدادی از بازیگران فیلم ایلیا جستجوی قهرمان، لهجه داشتند و وقایع فیلم هم لزوما در شهر یا منطقه خاصی رخ نمی‌داد، این اثر دوبله شده است. در میان بازیگران ایلیا، افرادی همچون علی زکریایی یا حامد عزیزی را می‌بینیم که در زمینه گویندگی و دوبله شناخته شده‌ هستند.

پوستر و تیزر فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

پوستر فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

 

مدت زمان فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

سینمایی ایلیا جستجوی قهرمان، 92 دقیقه است و ممکن است نسخه‌هایی از آن به زبان‌های عربی، ترکیه‌ای و انگلیسی دوبله شود تا به این ترتیب در کنار اکران‌های داخلی، اکران بین المللی هم داشته باشد. همچنین کارگردان ایلیا در صحبت‌های خود به تولید سری دوم و سوم این فیلم اشاره کرده است.

تاریخ تولید فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان

فیلم ایلیا جستجوی قهرمان محصول سال 1402 است. این فیلم ابتدا قرار بود یک انیمیشن کامل باشد اما پس از 2 سال وقفه در کار، تصمیم بر این شد که به شکل ترکیبی از پویانمایی و فیلم سینمایی عرضه و اکران شود. تولید فیلم ایلیا 2 سال زمان برده و فیلمبرداری آن در 4 شهر کاشمر، مشهد، تهران و قم صورت گرفته است.

موفقیت‌ها و جوایز فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

فیلم ایلیا جستجوی قهرمان سال 1402 در سی و پنجمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین فیلم کاندید شد و توانست تندیس پروانه زرین و جایزه ویژه بهترین فیلم را از نگاه داوران کودک و نوجوان این جشنواره از آن خود کند.

سید علی موسوی نژاد، کارگردان فیلم ایلیا جستجوی قهرمان در این باره می‌گوید: 

« اینکه ۹۰۰ داور کودک و نوجوان به ما رای دادند و با فاصله نسبت به رقبا توانستیم این جایزه را کسب کنیم برای من بسیار ارزشمند بود و این یک پیام بزرگ دارد و آن این است که این فیلم می‌تواند در اکران و گیشه موفق باشد، هرچند جایزه اصلی برای ما این بود که کودکان پس از تماشای فیلم حالشان خوب بود و فیلم را دوست داشتند.»

علاوه بر این ایلیا موفق شد در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار لوح افتخار دستاوردهای هنری را در بخش فیلم‌های داستانی بلند به دست بیاورد. 

تصویر یکی از سران یهود در بازی در جستجوی قهرمان

نقد و بررسی فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان

  • فیلم ایلیا جستجوی قهرمان به درستی به وضعیت مبهم بازی‌های رایانه‌ای در کشورمان اشاره می‌کند و از این جهت، دغدغه سازنده قابل احترام است. 
  • این فیلم را می‌توان نمونه‌ای از تلاش‌های یک فیلمساز در راستای تبیین حقایق و ارائه تصویری از رژیم صهیونیستی دانست؛ از آن جهت که کلان ایده بازی «جستجوی قهرمان» تحریف یک واقعه تاریخی که همان فتح قلعه خیبر باشد، است. 
  • نکته دیگری که درباره فیلم ایلیا جستجوی قهرمان قابل توجه است، قهرمان شناسی است. این فیلم سعی می‌کند تعریف نسبتا درستی از قهرمان ارائه ‌کند و در نهایت ما شاهد یک کار گروهی در بین اعضای خانواده هستیم که هر عضو بسته به شرایط و توانایی خود، نقشی بر عهده می‌گیرد. این نکته در مجموع به تقویت روحیه کار جمعی و مسئولیت پذیری در کودکان می‌انجامد.
  • در شخصیت پردازی داستان، به ویژگی‌های نسل جدید و نحوه تعامل آن‌ها با دنیا اطراف توجه شده است. همچنین فیلم ایلیا جستجوی قهرمان جزو معدود فیلم‌هایی است که نقش زنان در آن فرعی و محدود نیست و این نکته در بازی مادر و خواهر آرش (سارا) مشهود است.

دانلود و تماشای فیلم ایلیا جستجوی قهرمان

فیلم ایلیا جستجوی قهرمان هم اکنون در چرخه اکران‌های نوروزی است و در سینماهای سراسر کشور در دسترس عموم مردم قرار دارد. البته علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سامانه اکران مردمی فیلم عمار، درخواست خود را برای اکران این فیلم در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و ... ثبت نمایند.

آنچه درباره ایلیا در جستجوی قهرمان خواندیم:

فیلم ایلیا جستجوی قهرمان، فیلمی در ژانر کودک است که با استفاده از فرم بازی‌های رایانه‌ای، به مسئله‌ای کاملا ایدئولوژیک که همان تاریخچه و علت دشمنی یهود (بخوانید صهیونیست‌ها) با اسلام و مسلمانان، به ویژه ایران اسلامی است، اشاره می‌کند.

این فیلم با بهره گیری از فضای بازی‌های VR که برای جامعه مخاطب خود، یعنی کودکان و بخشی از نوجوانان جذاب است، با یک تیر دو نشان زده است؛ هم وضعیت حاکم بر این بازی‌ها را به تصویر می‌کشد و هم در تبیین مسائلی از جنس درگیری چند ده ساله فلسطین با رژیم صهیونیستی برای کودکان، به کمک والدین می‌آید. گرچه همچنان ضعف‌هایی دارد که انتظار می‌رود در چنین تولیداتی در آینده کمتر شاهد آن‌ها باشیم.

منابع به کار رفته در این نوشتار:  +  +  +  +

 

نظر مخاطب
جواد پنج‌شنبه 09 فروردین 1403
چرندترین فیلمی که دیده بودم

دانیال پنج‌شنبه 09 فروردین 1403
عالی ست ❤❤❤👍👍

دانیال پنج‌شنبه 09 فروردین 1403
عالی ❤❤❤❤🥺🥺🥺

محمد صالح پنج‌شنبه 09 فروردین 1403
باسلام این فیلم واقعا عالی عالی عالی بود

محسن پنج‌شنبه 09 فروردین 1403
سلام، این فیلم با استفاده از تبلیغ انیمیشن مخاطب را به سینما میکشد در صورتی که فیلم انیمیشن نیست و محتوای سیاسی دینی داره که درکش برای بچه ها سخته، من راضی نبودم

راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021