به گزارش راه نوشت، نشست «واکاوی بایستههای رسانه تراز نظام انقلابی» در سالن نشستهای ساترا برگزار شد؛ در این برنامه عضو شورای سیاستگذاری عماریار، معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا و تعدادی از کارشناسان حوزه رسانه و اقتصاد حضور داشتند.
در شروع این نشست، عبدالمجید شیخی، از اساتید حوزه اقتصاد به سخنرانی پرداخت: برخی اعتقاد دارند که باید درخصوص مسائل اجتماعی همه چیز را رها کنیم تا نظم خود ساخته ایجاد شود اما امروز در تمام دنیا اموری مانند رسانه داری را واگذاری نمیکنند و حاکمیت به معنای نهاد دارای قدرت برای خود نقش تعیین کننده لحاظ میکند.
رسانه تاثیرپذیر باید به یک قله تاثیرگذار تبدیل شود
در ادامه نشست که به میزبانی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتو تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) برگزار شده بود، صفیه رضایی، مسئول اندیشکده سبک زندگی اندیشگاه بیانیه گام دوم دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: از آن جهت که در امر توسعه و پیشرفت ایرانی اسلامی، رسانه نقش کلیدی ایفا میکند در اندیشکده سبک زندگی، توجه و تمرکز خود را بر موضوع رسانه تراز قرار دادیم.
وی تصریح کرد: در این چهارچوب بنظر میرسد که طراحیها و سیاست گذاریها باید به گونهای جهت دهی شوند که رسانهها از حالت تاثیرپذیر و روندپذیر به یک قله تاثیرگذار و روندگذار تبدیل شود؛ بنابراین سازمانها و نهادهای حاکمیتی باید خلاءهای موجود را با امر سیاست گذاری سازماندهی کنند تا رسانه به عنوان یک نقطه دارای منشا اثر در خدمت نظام انقلابی قرار بگیرد.
سرگیجه حاکمیت در مسائل فرهنگی
عباس اسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز نکات خود را با مروری بر امر رسانه داری در جوامع انقلابی آغاز و بیان کرد: یکی از معضلات ما در دوران پس از انقلاب اسلامی این بود که چون رسانه را به صورت وارداتی از کشورهای مترقی به جامعه خود آورده بودیم، نظام فکری آن را نیز که بعضا با جامعه ما تطابق نداشت پذیرفتیم.
اسدی گفت: در واقع انقلاب اسلامی نتوانست در حوزه تولید نظام فکری متناسب با جامعه انقلابی خود اقدام کند و این مسئله بر ترویج سبک زندگی غیر مرتبط با اهداف او اثرگذار شد و امروز با این وضعیت مواجهیم که حاکمیت در یک سرگیجه اساسی پیرامون مسائل فرهنگی و ارتباطی قرار دارد.
عباس اسدی در بخش انتهایی صحبتهای خود با برشمردن راههای پیش رو تصریح کرد: راز موفقیت جمهوری اسلامی در مرحله موسوم به گام دوم این است که بتواند منظومه فکری و نظام ارزشی خود را در حوزه رسانه و فرهنگ طراحی کند. البته این موضوع به معنای سانسور و حذف رسانهها نیست، بلکه باید به سمت تولید حرکت کنیم.
وی ادامه داد: به نظر من مهم ترین سرفصل موضوعی در تولیدات رسانه تراز انقلابی این است که با فساد بهعنوان یک پدیده پیچیده و چند وجهی مقابله شود. در واقع رسانهای میتواند در نظام انقلابی دارای اهمیت باشد که همت و امکانات خود را در مسیر مقابله و مواجهه با فساد صرف کند.
هویت، عدالت و امیدآفرینی؛ 3 وظیفه اصلی جبهه فرهنگی
در ادامه این نشست محمد صادق شهبازی، عضو شورای سیاست گذاری سکوی عمار یار و قائم مقام جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با تشریح اهداف و ضرورتهای ایجاد رسانه عماریار گفت: یکی از معضلات ما در جامعه این است که با 2 جریان تحریف و توجیه مواجه هستیم که جریان تحریف گذشته و آینده ما را از این حیث که گویی انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی نداشته برای مخاطبین باز طراحی میکند و جریان توجیه نیز وضعیت را به گونهای متبادر میکند که تمام شاخصها در بهترین شرایط خود قرار دارند.
این کارشناس فرهنگی و اجتماعی گفت: در جبهه فرهنگی 3 وظیفه اصلی را برای امر رسانه ترسیم میکنیم:
با این نگاه رسانه انقلابی هدف و کارکرد خود را تحقق عدالت میداند و به این منظور در قدم اول در لایه تولید، زمینه را برای ظهور و بروز محتوای همگانی و صداهای خاموش آماده میکند و سپس در زمینه مصرف نیز میکوشد تا در دورترین نقطه نیز پیام را به مخاطب خود برساند.
وی ادامه داد: به همین منظور در سال های گذشته با این آسیب شناسی به سمت راه اندازی جشنوارهای حرکت کردیم که از جنگ نرم و اقتصادی سخن میگفت و سراغ سوژههایی میرفت که سالها از منظور تولیدکنندگان دور مانده بود.
قائم مقام جبهه فرهنگی انقلاب در خصوص گسترش شبکه مصرف محتوا نیز خاطرنشان کرد: پس از تمرکز بر تولید آثاری که دارای اولویت و اهمیت بودند، به سراغ گسترش شبکه پخش کنندگان و شکستن انحصارها رفتیم. امروز در رسانه عماریار ما دیگر نمیخواهیم مردم را به سینما بکشیم، بلکه هدف ما این بود که سینما را نزد مردم ببریم؛ به همین منظور در شبکه توزیع کنندگان آثار، ما سراغ بسیج مردمی رفتیم به نحوی که افراد در روستاها و نقاط دور افتاده گاه با یک لپتاپ به پخش مستندها و تولیدات در مساجد میپرداختند.
وظیفه ساترا ترسیم خطوط قرمز و خطوط سبز تولید آثار است
در انتهای نشست دکتر محمد صادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا با برشمردن مجموعه اقدامات این نهاد در حوزه تنظیم گری گفت: اقدامات ساترا به دو بعد تنظیم گری و تسهیل گری تقسیم میشود. در بعد تنظیم گری هدف ما این است که با استفاده از تنظیم گری حقوقی و همچنین مشارکت اجتماعی به سمت جلوگیری از تولیداتی برویم که آثار سوء بر اجتماع دارد اما در بخش تسهیل گری صرفا مسئله ما عبور نکردن از خطوط قرمز نیست، بلکه خطوط سبزی را طراحی کردیم تا تولیدکنندگان و سکوها به سمت خلق این آثار بروند.
معاون ساترا افزود: تسهیل گری سازمان هم در بعد مالی و مادی قرار دارد و هم از حیث ایجاد دغدغه در تولید کنندگان و صاحبان اثر تعریف میشود. بنابراین همت ما این است که بتوانیم با ایجاد جنبش گفت و گو و نقد و بررسی آثار، هم انگیزه را در تولیدکنندگان برای تقویت آثار خود و تولید پیامهای اثربخش در جامعه افزایش دهیم و هم از طرفی بتوانیم به خانوادهها این کمک را بکنیم تا پیش از تماشای یک اثر اطلاعات خود در مورد آن را تکمیل کنند.
در انتها افراسیابی خاطر نشان کرد: امروز شاید نتوانیم ادعا کنیم که در اوج نقطه تنظیم گری مطلوب شبکه نمایش خانگی قرار داریم اما حتما کیفیت و رعایت فرهنگ ایرانی اسلامی در آثار تولیدی شبکه نمایش خانگی با فعالیت مستمر ساترا ارتقاء پیدا کرده و حتما با جرئت میتوانیم بگوییم به سمت جلو و پاسخ به مطالبات خانواده های ایرانی حرکت کرده ایم.
نشست واکاوی بایستههای رسانه تراز نظام انقلابی، با بازدید مهمانان از نمایشگاه دائمی ساترا به پایان رسید تا این گونه در جریان دستاوردها و اقدامات یک سال اخیر سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) قرار بگیرند و پیشنهادات خود را برای پیشرفت تنظیم گری در تولیدات رسانهای بیان نمایند.