معرفی و بررسی مستند خاطرات تکه تکه

معرفی و بررسی مستند خاطرات تکه تکه

راه نوشت راه نوشت
| آدینه 22 دی 1402 | مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه

با وقوع جنگ داخلی در سوریه و شروع حملات تروریستی داعش و دیگر گروه های تکفیری، منطقه غرب آسیا در گرداب آتش و خون گرفتار شد. در این زمان گروه های مردمی در عراق و سایر مناطق ساماندهی شدند و به نبرد با آن پرداختند. به مرور زمان و با شکست تدریجی ترور و تکفیر، گروه ها و چهره های رسانه ای مختلف نیز برای به تصویر کشیدن مبارزان این نبرد مقدس و مجاهدت های بی‌مثال آن‌ها وارد میدان شدند. در نتیجه طی این سال‌ها، آثار متعددی از جمله «ملاقات با داعش»، «روایت فتح بیجی»، «پرواز یک و بیست دقیقه»، «سفر آخر»، «از حبیب»و ...  ساخته شده که مستند «خاطرات تکه تکه»، جدیدترین اثر منتشرشده در این زمینه است. در ادامه از این مستند بیشتر می خوانیم:

داستان و خلاصه مستند خاطرات تکه تکه

داستان مستند خاطرات تکه تکه درباره شهید ابومهدی المهندس، فرمانده سابق نیروهای بسیج مردمی عراق است. این مستند در گفتگو با دکتر علی خفاف، معاون و پزشک او، نگاهی کوتاه و گذرا به زندگی این شهید بزرگوار می‌اندازد و از شبی سخن می‌گوید که دکتر برای تأیید شهادت بر پیکر وی حاضر می‌شود.

عوامل مستند خاطرات تکه تکه

عوامل سازنده این مستند عبارتند از:

  • تهیه کننده و کارگردان: مهدی مطهر؛
  • تصویربردار: وحید فراهانی؛
  • گوینده: ابراهیم ربیعی؛
  • تدوینگر: مصطفی شریفی.

مهدی مطهر، وحید فراهانی و سید هاشم موسوی، در عملیات آزادسازی فلوجه با شهید ابومهدی المهندس همراه می شوند و یک هفته، شبانه روز در همجواری او زندگی می‌کنند. از دل تصاویری که ضبط می‌کنند، چند مستند ساخته می شود که یکی از آن ها خاطرات تکه تکه است. «سلفی با ابومهدی» و «بوسه ای از ابومهدی» نیز از جمله مستندهای دیگری هستند که این گروه سه نفره با همکاری هم تولید نموده‌اند.

تاریخ تولید مستند خاطرات تکه تکه

مستند خاطرات تکه تکه در سال 1402 ساخته شده است. مهدی مطهر، کارگردان مستند، پیش از این نیز در مستند «72 ساعت»، روزهای پایانی سرداران مقاومت را در گفتگو با افراد مختلف به تصویر کشیده بود؛ از جمله دکتر خفاف که آن زمان به دلیل شرایط روحی نامناسب، بیشتر از 2 ساعت قادر به همکاری با گروه سازنده نبود. بنابراین با یک سال وقفه دوباره مقابل لنز مستندسازان ایرانی قرار گرفت تا به قول خود عمل کرده و از ابومهدی المهندس برایمان بگوید.

مستند خاطرات تکه تکه مناسب چه سنی است؟

مستند خاطرات تکه تکه، یک مستند گفتگومحور است که برای گروه سنی بالای 13 سال ساخته شده است. البته به دلیل نمایش تصاویر دلخراش از لحظه شهادت حاج قاسم و ابومهدی، تماشای این مستند برای افراد حساس توصیه نمی شود.

مستند خاطرات تکه تکه برای چه افرادی مناسب است؟

اگر دانشجوی علوم سیاسی یا روابط بین الملل هستید یا علاقه مندید اخبار منطقه غرب آسیا و تحولات آن را دنبال کنید، این مستند انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود؛ چرا که آگاهی از تحولات در گرو شناخت جریان‌های مختلف و اتاق فکر آن‌ها است.

بی تردید ابومهدی المهندس یکی از مغزمتفکرهای جریان مقاومت است که در کنار حاج قاسم سلیمانی، عمر خود را در مبارزه با تروریست‌های تکفیری و حامیان آن‌ها در منطقه سپری کرده است.

مدت زمان مستند خاطرات تکه تکه

مدت زمان مستند خاطرات تکه تکه 56 دقیقه است و می کوشد در این زمان اندک، زندگی مردی را روایت کند که برای نجات حقیقت از چنگال آلوده‌به‌خون تاریکی مبارزه می کند و عاقبت به آرزوی قلبی خود که شهادت باشد، می رسد.

تصاویر مستند خاطرات تکه تکه

 

حکم دستگیری شهید ابومهدی المهندس در سال 2009
دکتر علی خلاف در حال ارائه گزارش به ابومهدی المندس و دیگر فرماندهان عراقی
انجام معاینات پزشکی برای شهید ابومهدی المهندس
درخواست جرم انگاری همجنسگرایی در پارلمان عراق
تجمعات تشرین در اکتبر 2019
شهید ابومهدی المهندس در حال گفتگو با عوامل مستند خاطرات تکه تکه
پشتیبانی مالی اغتشاشگران عراقی و لبنانی توسط عربستان سعودی
حمله به سفارت ایران در تشرین 2019
به دار آویختن نوجوان عراقی در جریان تشرین 2019
دکتر علی خفاف معاون شهید ابومهدی المهندس

 

 نگاهی به وقایع تشرین در مستند خاطرات تکه تکه

تشرین در فرهنگ عراقی، به روزهای پاییزی در ماه‌های مهر و آبان اشاره می‌کند. اما از سال 2019 (1398) به بعد، این واژه دیگر خیلی شاعرانه نیست. همزمان با آبان تلخی که ایران در سال 1398 تجربه کرد، مردم عراق نیز روزهای دلهره آوری را پشت سر می‌گذاشتند. شاید برخی هنوز تصویر نوجوان 16 ساله ای را به یاد داشته باشند که ذبح و در یکی از میدان های عراق به دار آویخته شد. آن هم در مقابل دیدگان شهروندان عراقی. با وجود اینکه نقطه شروع تشرین، اعتراض مردم به حقوق طبیعیشان بود اما در ادامه ورق برگشت و توپخانه اغتشاشگران، ایران و نیروهای حشدالشعبی را نشانه گرفت.

در مستند خاطرات تکه تکه صوتی از ابومهدی می شنویم که موضع او را در قبال تشرین به عنوان فرمانده حشدالشعبی روشن می‌کند. به علاوه این مستند حقایقی را از پشت پرده ناآرامی های عراق پیش رویمان خواهد آورد.

تماشای آنلاین و دانلود مستند خاطرات تکه تکه

برای تماشای این مستند که دربردارنده تصاویری است که پیش از این دیده نشده، می توانید به صفحه  تماشای آنلاین و دانلود مستند خاطرات تکه تکه  در سایت عماریار مراجعه کنید.

آنچه درباره مستند خاطرات تکه تکه خواندیم:

در این نوشتار به معرفی و بررسی مستند خاطرات تکه تکه پرداختیم. این مستند در گفتگو با معاون شهید ابومهدی المهندس، دکتر علی خفاف، زندگی و خاطرات او را از زاویه‌ای به نظاره می نشیند که تا کنون ندیده‌ایم.
 

منابعی که در این نوشتار استفاده کردیم:  + +  +

 

نظر مخاطب
راه نوشت راهی برای عبور از سینمای سانسور. اینجا محصولات عماریار را تحلیل می‌کنیم، با نگاهی نو درباره مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها می‌نویسیم و جدیدترین مطالب مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را دنبال می‌کنیم.
تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ تلفن: 42795910-021